ADHD. Kryteria diagnostyczne.

Kryteria diagnostyczne ADHD według DSM-5:
A. Brak uwagi (co najmniej 6 z poniższych objawów przez co najmniej 6 miesięcy, w stopniu nieadekwatnym do poziomu rozwoju):
- Często nie zwraca uwagi na szczegóły lub popełnia błędy wynikające z niedbałości w pracy szkolnej, pracy lub innych czynnościach.
- Często ma trudności z utrzymaniem uwagi w zadaniach lub zabawach.
- Często wydaje się nie słuchać, gdy mówi się do niego bezpośrednio.
- Często nie wykonuje instrukcji i nie kończy pracy szkolnej, obowiązków domowych lub obowiązków zawodowych (nie z powodu oporu lub niezrozumienia instrukcji).
- Często ma trudności z organizacją zadań i czynności.
- Często unika, nie lubi lub jest niechętny podejmowaniu zadań wymagających ciągłego wysiłku umysłowego (takich jak praca szkolna lub prace domowe).
- Często gubi rzeczy potrzebne do zadań lub czynności (np. zabawki, zadania szkolne, długopisy, książki, narzędzia).
- Często łatwo rozprasza się bodźcami zewnętrznymi.
- Często zapomina o codziennych czynnościach.
B. Nadpobudliwość i impulsywność (co najmniej 6 z poniższych objawów przez co najmniej 6 miesięcy, w stopniu nieadekwatnym do poziomu rozwoju):
- Często nerwowo porusza rękami lub stopami lub wierci się na miejscu.
- Często opuszcza miejsce w sytuacjach, gdy pozostanie na miejscu jest oczekiwane.
- Często biega lub wspina się w sytuacjach, gdy jest to nieodpowiednie (u młodzieży lub dorosłych może to ograniczać się do subiektywnych odczuć niepokoju).
- Często ma trudności z cichym bawieniem się lub odpoczywaniem.
- Często jest "w ruchu", jakby "napędzany przez motorek".
- Często mówi nadmiernie.
- Często wyrywa się z odpowiedzią, zanim pytanie zostanie dokończone.
- Często ma trudności z czekaniem na swoją kolej.
- Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmów lub gier).
Dodatkowe kryteria:
Czas wystąpienia objawów: Niektóre objawy muszą być obecne przed 12. rokiem życia.
Środowisko: Objawy muszą występować w więcej niż jednym środowisku (np. w szkole, w domu, w pracy).
Zakłócenie funkcjonowania: Objawy muszą powodować znaczące trudności w funkcjonowaniu społecznym, szkolnym lub zawodowym.
Wykluczenie innych zaburzeń: Objawy nie mogą być lepiej wyjaśnione innym zaburzeniem psychicznym (np. zaburzeniem nastroju, zaburzeniem lękowym).
Źródło: American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

Czego nie mówi osoba z depresją?
Przygotowałem film, który ma być połączeniem wiedzy z neuronauki w lekkiej w przyswojeniu formie rozrywkowych filmików. Ciekawi Cię, czego nie mówi osoba z depresją? Przy okazji otrzymasz kawałeczek wiedzy z psychologii. Co z tego wyszło? Sami zobaczcie ?♂️??

Biblioteka Psychologa: Równia wznosząca. Pokonaj depresję z pomocą nauronauki.
Ksiązka Alexa Korba odkrywa przed nami karty, jakimi gra sobie z nami depresja. Ujęcie neuronaukowe pozwala nam zrozumieć, jakie struktury w mózgu cierpią w depresji.

Niezdiagnozowane ADHD. 5 dalekosiężnych konsekwencji.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) może kojarzyć się nam się z dziećmi, które mają problemy z impulsywnością, zdolnością skupienia i ogólnymi trudnościami w życiu szkolnym. Wielu dorosłych jednak również zmaga się, najczęściej nieświadomie, z wieloma konsekwencjami niewykrytego zaburzenia oraz trudności z nim związanych. Brak właściwego podejścia do tematu prowadzi do wielu dalekosiężnych konsekwencji. Kluczowa jest właściwa diagnoza i wsparcie. Twoje życie oraz życie wielu osób może mieć po prostu lepszą jakość, jeśli poznacie swoje indywidualne cechy, zdolności i trudności, które w niektórych przypadkach mogą nawet zaletami.