Kryteria diagnostyczne ADHD według DSM-5:

A. Brak uwagi (co najmniej 6 z poniższych objawów przez co najmniej 6 miesięcy, w stopniu nieadekwatnym do poziomu rozwoju):

  • Często nie zwraca uwagi na szczegóły lub popełnia błędy wynikające z niedbałości w pracy szkolnej, pracy lub innych czynnościach.
  • Często ma trudności z utrzymaniem uwagi w zadaniach lub zabawach.
  • Często wydaje się nie słuchać, gdy mówi się do niego bezpośrednio.
  • Często nie wykonuje instrukcji i nie kończy pracy szkolnej, obowiązków domowych lub obowiązków zawodowych (nie z powodu oporu lub niezrozumienia instrukcji).
  • Często ma trudności z organizacją zadań i czynności.
  • Często unika, nie lubi lub jest niechętny podejmowaniu zadań wymagających ciągłego wysiłku umysłowego (takich jak praca szkolna lub prace domowe).
  • Często gubi rzeczy potrzebne do zadań lub czynności (np. zabawki, zadania szkolne, długopisy, książki, narzędzia).
  • Często łatwo rozprasza się bodźcami zewnętrznymi.
  • Często zapomina o codziennych czynnościach.

B. Nadpobudliwość i impulsywność (co najmniej 6 z poniższych objawów przez co najmniej 6 miesięcy, w stopniu nieadekwatnym do poziomu rozwoju):

  • Często nerwowo porusza rękami lub stopami lub wierci się na miejscu.
  • Często opuszcza miejsce w sytuacjach, gdy pozostanie na miejscu jest oczekiwane.
  • Często biega lub wspina się w sytuacjach, gdy jest to nieodpowiednie (u młodzieży lub dorosłych może to ograniczać się do subiektywnych odczuć niepokoju).
  • Często ma trudności z cichym bawieniem się lub odpoczywaniem.
  • Często jest "w ruchu", jakby "napędzany przez motorek".
  • Często mówi nadmiernie.
  • Często wyrywa się z odpowiedzią, zanim pytanie zostanie dokończone.
  • Często ma trudności z czekaniem na swoją kolej.
  • Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmów lub gier).

Dodatkowe kryteria:

Czas wystąpienia objawów: Niektóre objawy muszą być obecne przed 12. rokiem życia.

Środowisko: Objawy muszą występować w więcej niż jednym środowisku (np. w szkole, w domu, w pracy).

Zakłócenie funkcjonowania: Objawy muszą powodować znaczące trudności w funkcjonowaniu społecznym, szkolnym lub zawodowym.

Wykluczenie innych zaburzeń: Objawy nie mogą być lepiej wyjaśnione innym zaburzeniem psychicznym (np. zaburzeniem nastroju, zaburzeniem lękowym).

Źródło: American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.